تقویت مهارت های زبان انگلیسی

یادگیری لذت بخش زبان انگلیسی با فیسپیک

یادگیری زبان انگلیسی

همه افرادی که سال‌ها در کلاس‌های مختلف زبان انگلیسی شرکت کرده باشند، خوب می‌دانند که یادگیری زبان با کسب مهارت در آن امری متفاوت است. برای تقویت مهارت خود در هر زبانی، مداومت در تمرین و تکرار جزئی جدانشدنی و بخشی از آن فرآیند است.آیا تا به حال فکر کرده اید که چقدر خوب می شد اگر زبان انگلیسی را در خانه ی خودتان یاد می گرفتید؟ هم خیلی راحت است و هم مزایای زیاد دیگری دارد. مثلا اگر خیلی دوست داشته باشید انگلیسی یاد بگیرید اما وقت کافی نداشته باشید، یا اگر موسسه های زبان از خانه یا محل کارتان خیلی دور باشند یا هزینه های شان خیلی زیاد باشد، در این صورت بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل است. شاید الان دارید به این فکر می کنید که یاد گرفتن مکالمه در خانه خیلی سخت است، چون کسی نیست که اشتباهات تان را اصلاح کند یا این‌که چطور می‌توانید پیشرفت کنید در حالی که نمی دانید کجای کارتان ایراد دارد؟ برای آشنا شدن با بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل حتما این مطلب را مطالعه کنید. 

LISTENING

READING

SPEAKING

WRITING

روش های تقویت لیسنینگ

لیسنینگ یعنی دریافت اطلاعات زبان انگلیسی از طریق گوش ها. این فرآیند شامل شناسایی صداهای شنیده شده و تطبیق آنها با لغات و جملات می باشد. هنگامی که به زبان انگلیسی گوش می دهیم، از گوش هایمان برای دریافت صداهای مشخص استفاده می کنیم ( حروف، استرس ها، ریتم ها، مکث ها) و از مغزمان برای تبدیل این صداها و آواها برای درک پیام مورد نظر گوینده کمک می گیریم.در زبان انگلیسی مانند هرزبان دیگری، گوش دادن نیاز به توجه و تمرکز دارد. این مهارتی است که نیاز به کار کردن و تمرین روزانه  دارد و علاوه بر این، تعیین تمرینات مناسب، برای تقویت گوش دادن به زبان انگلیسی و نیز تقویت لغات انگلیسی ضروری می باشد.

1.تقویت لیسنینگ با فیلم

مشاهده ی فیلم و سریال به نوعی شما را در میان مکالمات قرار می دهد و تا حدی در محیطی آمیخته با آن زبان خواهید بود که به یادگیری شما کمک خواهد کرد. برای آن که با هدف یادگیری این کار را انجام دهید، باید طبق اصول و قاعده ای درست این کار را انجام دهید. در این مورد نیز روش های متفاوتی ارائه می شوند.در تماشای فیلم های کوتاه انگلیسی با ترجمه فارسی اگر احساس کردید یک کلمه و یا جمله را درست متوجه نشده اید اما کمی به گوشتان آشنا بوده است، مجددا آن صحنه را ببینید، چرا که تکرار همیشه می توانید امری موثر در آموزش باشد. از طرفی دیگر در صورتی که هنوز مهارت های زبانی شما چندان قوی نیست، و یا دیالوگ های آن فیلم سرعت خیلی بالایی دارند، می توانید سرعت نمایش فیلم را کمی کندتر کنید تا بهتر و راحت تر متوجه دیالوگ ها بشوید یا از کارتون به زبان انگلیسی برای تقویت زبان استفاده کنید چراکه انیمیشن ها کلمات ساده تر و گویش روان تری دارند. اگر هدف تقویت لیسنینگ است، تحت هیچ شرایطی از زیرنویس فارسی استفاده نکنید.گوش كردن به نيتیو اسپيكر نه تنها مهارت ليسنيگ بلكه مهارت اسپيكينگ شما رو هم تقويت می‌كند و باعث می‌شه شما روا‌ن تر صحبت كنيد و بعد از مدتی لهجه و روش بيان اون‌ها رو تقليد كنيد.

چگونه با کمک فیلم کوتاه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

فیلم برای تقویت لیسنینگ

2.تقویت لیسنینگ با پادکست

اگر تا به امروز از فایل‌های صوتی یا پادکست‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی و تقویت انواع مهارت‌ها از جمله مهارت اسپیکینگ استفاده نکرده اید، بهتر است در اولین فرصت برای این کار برنامه ریزی کنید. پادکست‌ها به سرعت در حال توسعه هستند و روز به روز به تعداد کسانی که از پادکست‌ها برای یادیگیری زبان انگلیسی استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود. بسیاری از کسانی که از پادکست‌ها برای تقویت مهارت‌های خود استفاده می‌کنند، اعتقاد دارند این روش از بهترین روش‌های تقویت اسپیکینگ در خانه است. با این روش علاوه بر تقویت مهارت مکالمه، مهارت شنیداری را نیز تقویت می‌کنید. از اصلی‌ترین مزیت‌های استفاده از پادکست این است که می‌توانید از هر فرصتی برای یادگیری و تقویت مهارت استفاده کنید. در صورتی که چند پادکست را در گوشی همراه خود داشته باشید، می‌توانید به هنگام پیاده روی، خرید و … نیز گوش خود را به زبان انگلیسی عادت دهید. 

بهترین پادکست های انگلیسی

پادکست TED
پادکست BBC 6 minutes
پادکست British Council

3.تقویت لیسنینگ با رادیو

گوش کردن به رادیوهای انگلیسی‌زبان یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها برای تقویت مهارت لیسنینگ است که به‌علاوه به شما کمک می‌کند تا گوشتان با سرعت کلام بومی‌های انگلیسی‌زبان عادت کند . همچنین باعث می‌شود روان‌تر صحبت کنید و تلفظ شما بهتر شود.چند رادیوی اینترنتی را امتحان کنید و از بین همه بهترین را برگزینید. مناسب‌ترین گزینه‌ها رادیویی‌هایی هستند که در برنامه‌هایی مثل اخبار، آب‌وهوا و یا برنامه‌های مشاوره (در مورد روابط اجتماعی، سلامت و …) پوشش می‌دهند.مهم نیست که روزانه یک ساعت به رادیو گوش می‌کنید یا پنج دقیقه. مهم‌ترین نکته استمرار در گوش کردن به رادیو است. مجاورت دائم در برابر زبان انگلیسی بسیار مهم است و برای همین است که باید هرروز به رادیو گوش کنید. برای ایجاد این عادت ابتدا روزانه یک تا پنج دقیقه به رادیو گوش کنید. اگر برنامه‌ای جالب بود این زمان را افزایش دهید. به‌مرور با نهادینه شدن این عادت در خود زمان این کار را نیز بیشتر کنید. برای فهمیدن بیشتر موضوع به الگوی جملات گوش کنید. مثلاً وقتی به گزارش هواشناسی گوش می‌کنید متوجه می‌شوید که گزارشات مختلف تماماً مثل هم یا تکراری هستند. در این‌گونه گزارشات اغلب از عبارات و کلمات مشابه استفاده می‌شود. بنابراین می‌توانید از این موضوع به نفع خود بهره ببرید.
تقویت لیسنینگ با رادیو
بهترین آهنگ ها برای انگلیسی

4.تقویت لیسنینگ با آهنگ

گوش دادن موسیقی انگلیسی تمرکز و درک شما را در لیسنینگ و تلفظ کلمات و ضرب آهنگ کلمات را بیشتر می کند. آهنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید. پیش تر در مقاله یادگیری با کتاب داستان و به کمک فیلم اشاره کردیم که حتما باید به ژانر و موضوع مورد علاقه خود اهمیت بدهید تا انگیزه لازم برای ادامه مسیر و تسلط نسبت به آن قطعه را به دست آورید.آهنگ انتخابی خود را چند بار گوش کنید. البته که در دفعت اولیه متوجه تعدادی از کلمات را متوجه خواهید شد. اما اگر که جملات و عبارات را به خوبی متوجه نمی شوید نگران نباشید. این اتفاق تا زمانی که تمرین کافی نداشته باشید بسیار طبیعی است.در مرحله بعدی متن آهنگ را پیدا کنید و هم زمان با پخش کردن آهنگ سعی کنید با خواندن آهنگ از روی متن آن خواننده را همراهی کنید. ممکن است برای این کار در ابتدا کمی با مشکل مواجه شوید اما مطمئن باشید که بعد از چند بار تکرار به تسلط خوبی دست پیدا خواهید کرد.پس از اینکه خوتندن آهنگ از روی متن آن را تمرین کردید نوبت به آن می رسد که سعی کنید قسمت هایی از آهنگ را نگه داشته و با همان سرعت و لهجه خواننده اصلی قطعه آن قسمت از آهنگ را بخوانید.در مرحله آخر نیز بدون هیچ متنی در مکانی کاملا ساکت یک دور کامل آهنگ را گوش کنید و سعی کنید تا با اون زمزمه کنید و متوجه جملات و کلمات و معانی شوید.  

5.تقویت لیسنینگ با اخبار

از آن جایی که اخبار در دسترس همه است، بسیار مهم است که شما نیز زبان اخبارگویان را متوجه شوید که به شدت رسمی است و یک زبان استاندارد انگلیسی محسوب می شود. از طریق گوش دادن به اخبار می توانید به گوش دادن به زبان استاندارد رسمی عادت کنید.به‌دنبال منابع خبری با نوشتاری تازه و پرشور باشید. بهتر است جمله‌ها کوتاه و خبری باشند؛ یعنی از الگوی فاعل-فعل-مفعول پیروی کنند. روایت داستان باید به‌اندازه‌ی عنوان مطلب آسان باشد. «USA Today» با سبک نوشتاری واضحش، منبع خوبی برای یادگیری زبان انگلیسی به کمک اخبار به‌حساب می‌آید. به مصاحبه‌ها گوش کنید.گوش کردن به مصاحبه باعث تقویت درک مطلب می‌شود. زیرا این‌گونه برنامه‌ها معمولاً از الگوی سؤالات ساده به دشوار پیروی می‌کنند. گوش کردن به مصاحبه‌ها کمک می‌کند تا با نحوه پرسش سؤالات آشنا شده و نیز نحوه پاسخ به این‌گونه سؤالات را بیاموزید.فرو رفتن در نقش گزارشگر ورزشی موردعلاقه‌‌تان یا مجری برنامه‌های تلویزیونی، راه جالب دیگری در یادگیری زبان است. در آخر، یادگیری زبان باید برای شما لذت‌بخش باشد تا نتایج بهتری به همراه بیاورد. از اخبار به هر روشی که برای یادگیری شما مؤثر است بهره ببرید.

تقویت لیسنینگ با اخبار

چگونه اسپیکینگ را تقویت کنیم؟

تقویت اسپیکینگ با فیلم

با انتخاب ژانر مورد علاقه خود و تماشای فیلم هایی که به زبان انگلیسی هستند می توانید علاوه بر آشنا شدن با مکالمات و اصطلاحات روتین افراد در کشور های انگلیسی زبان به تقویت مکالمه و لهجه خود کمک بسیار زیادی کنید.البته در یادگیری زبان انگلیسی با فیلم بسیار مهم است که روش صحیح و اصولی را دنبال کنید درغیر این صورت ممکن است خیلی زود خسته و سردرگم شده و انگیزه‌تان برای یادگیری زبان را از دست بدهید. دنبال کردن فیلم و سریال مورد علاقه تان و تقلید از لهجه و نوع تلفظ بازیگران به مرور زمان باعث پیشرفت شما خواهد شد.استفاده از تکنیک shadowing میتواند شما را در تقویت مهارت اسپیکینگ بسیار یاری کند.در ادامه این تکنیک مهم و جذاب را به تفصیل توضیح داده ایم.

تقویت اسپیکینگ با فیلم

با خودتان انگلیسی حرف بزنید

می توانید مکالمه را بار ها و بارها در ذهن تان یا جلوی آینه تمرین کنید.وقتی با خودتان تمرین می کنید، هیچ دلیلی ندارد که از صحبت کردن مضطرب شوید. به یک فایل یا کلیپ صوتی گوش دهید و سعی کنید که مثل گوینده صحبت کنید و یا ادای آن را در بیاورید. اگر هم شجاعتش را دارید چرا صدای خودتان را ضبط نمی کنید؟ ضبط کردن یک ویدئو از مکالمه  یا ارائه تان روی موبایل یا کامپیوتر بهترین راه است برای اینکه بفهمید وقتی انگلیسی صحبت می کنید صدای تان واقعا چطور است؟ می توانید تلفظ  تان را با گوینده های انگلیسی زبان برنامه های تلویزیونی مقایسه کنید.

از روی کتاب بلند بخوانید

اگر فرصت و امکان ضبط کردن صدای خود را ندارید، روزانه 20- 15 دقیقه از وقت خود را صرف بلند خواندن از روی کتاب کنید. به مرور زمان به صحبت کردن و به کار بردن جمله های طولانی تر عادت می کنید. هم چنین واژگان جدید را بهتر یاد می گیرید و دایره لغت شما گسترده تر می شود. وقتی که با صدای بلند می‌‌‌‌‌خوانید، در صدای کتاب، متوجه خیلی چیزها می‌‌‌‌‌شوید و تنفس و آهنگ جمله‌‌‌‌‌ها را برایتان محسوس می‌‌‌‌‌کند: جایی را که باید مکث کنید، حالتی را که باید در پایان جمله به صدای خود بدهید، تغییر لحنی که از آرامش تا شادی به خود می‌گیرد، همراهی که با هیجان و اضطراب یا تفکر و اندوه می‌‌‌‌‌کنید، این‌‌‌‌‌ها همان چیزهای باارزشی است که ضمن خواندن کتاب برای یادگیری زبان انگلیسی به آن‌‌‌‌‌ها نیاز دارید.

انگلیسی فکر کنید

فکر کردن به زبان انگلیسی یکی از قدم‌های مهم برای تسلط به زبان انگلیسی است اما بسیاری از زبان آموزان به این نکته ی مهم توجه نمیکنند.به طور مثال فرض کنید که شما قصد خرید خانه‌ای را دارید. قاعدتا پیش از خرید خانه راجع به مسائلی از قبیل نوع خانه، اندازه آن، منطقه مسکونی و همسایه‌ها فکر خواهید کرد. حال تمام این فکرها را به انگلیسی انجام دهید و جملات کوتاهی را به انگلیسی در ذهن خود تولید کنید.وقتی به این شیوه فکر کردن عادت کنید، رفته رفته فکر و ذهنتان با زبان انگلیسی عجین می شود. نکته مثبت آن این است که هنگام ساختن جملات سعی می کنید کلماتی را که قبلا آموخته اید ولی به دلیل استفاده نکردن به فراموشی سپرده اید، دوباره به یاد آورید و با تکرار این عمل پس از مدتی این کلمات خیلی سریع در زمانی که به آنها در صحبت کردن و نوشتن نیاز دارید بخاطر آورده می‌شوند.

با فرد نیتیو مکالمه کنید

تعامل با گویشوران Native برای تمرین اسپیکینگ، تمرین لیسنینگ، ساخت دایره واژگان و پیشرفت تلفظ محشر است. اگر نمی­توانید گویشوری Native را در نزدیکی خود بیابید، راه حل های آنلاین بسیاری وجود دارد. مبادله ­ی زبانی اسکایپ راهی پرطرفدار برای برقراری ارتباط با گویشوران Native از سرتاسر جهان است. پیدا کردن یک شریک مبادله­ ی زبانی اصلاً قرار نیست که سخت باشد چون منابع آنلاین متنوعی وجود دارند که کمک خواهند کرد. به علاوه بسیاری از سایت های مبادلات مکالمه­ای حتی تخمین­هایی برای سطح مهارت شرکت کننده ها را نیز ارائه می­دهند.

تکنیک Shadowing چیست؟

تکنیک سایه یا shadowing یک روش بسیار جالب و البته موثر در تقویت مهارت اسپیکینگ است. بسیاری از متخصصان آموزش زبان، این روش را از بهترین روش‌های تقویت اسپیکینگ در خانه معرفی می‌کنند. در این روش شما صحبت‌ها و حرکات بازیگران، گویندگان، خوانندگان و … را تکرار می‌کنید. باید سعی کنید لحن، تلفظ و لهجه شما دقیقا مطابق با الگوی منتخبتان باشد. این روش می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. از همین امروز این تکنیک را امتحان کنید و در کوتاه مدت تاثیر آن را بر مهارت مکالمه خود شاهد باشید. تکنیک شدوینگ یعنی هرچه می‌شنوید همان را دقیقاً تکرار می‌کنید و سعی می‌کنید که تغییرات صدا، آهنگ صدا، حالات روحی گوینده و حتی حرکات بدنی گوینده را تقلید کنید.یکی از روش‌ها این است که متن آن چیزی که می‌شنوید را نیز داشته باشید و از روی آن به همراه گوینده صحبت کنید. این روش طبیعتاً مزایای خاص خودش را دارد اما به نظر من به‌اندازه‌ی زمانی که بتوانید بدون استفاده از متن، این تکنیک را استفاده کنید، تأثیرگذار نیست. حداقل در مورد مهارت شنیداری اگر بتوانید بدون نگاه کردن به متن از این تکنیک استفاده کنید بسیار مؤثرتر می‌شود.

shadowing چیست

برای تقویت لینسنیگ و اسپیکینگ به طور هم زمان از تکنیک  Shadowing استفاده کنید.برای تقویت لینسنیگ و اسپیکینگ به طور هم زمان از تکنیک  Shadowing استفاده کنید.ویدیو را یک بار تماشا کنید و از آن لذت ببرید.می توانید برای لیسنینگ آیلتس هم از این تکنیک استفاده کنید.یک بار ویدیو را با دقت و لذت تماشا کنید.با دیگر از ابتدا دستتان روی دکمه پلی و پاز باشد.دکمه پلی یا فشار دهید.بعد از چند ثانیه پاز را فشار دهید.تمام جملات و کلمات گوینده را تکرار کنید.مجدداً پلی کنید پاز کنید تکرار کنید.این کار را تا انتهای ویدیو انجام دهید .تکنیک تقویت لیسنینگ را بارها و بارها روی یک ویدیو پیاده کنید تا مسلط شوید بعد از اینکه مسلط شدید توصیه من به شما این هست که بدون اینکه پاز کنید از حفظ گوینده شما هم تکرار کنید.یعنی همان کاری را انجام دهید که با موسیقی مورد علاقه تان می کنید.

تقویت ریدینگ انگلیسی

برای تقویت این مهارت می توانید حداقل روزی یک مقاله ، داستان کوتاه ، خبر و … به زبان انگلیسی بخوانید. خواندن به شما کمک می کند به مرور زمان دایره واژگان خود را نیز توسعه دهید. 

برخی افراد علاقه به مجله های گوناگون انگلیسی در حوزه اقتصاد ، ورزش ، مد و فشن ، ادبیات و … دارند و آنها را دنبال می کنند. برخی نیز به کامیک بوک ها (داستان های مصور) علاقه مند هستند و از خواندشنان لذت می برند. 

برای تمرین ، به هر زمینه ای که علاقه دارید در همان زمینه به زبان انگلیسی مطالعه کنید. دسترسی به آنها نیز خوشبختانه بسیار راحت است. فقط کافی است در گوگل سرچ کنید تا به انبوهی از متون انگلیسی دسترسی داشته باشید.  

بهترین روش تقویت ریدینگ دیدن فیلم با زیرنویس انگلیسی است! فیلم‌ها را به زبان انگلیسی تماشا کنید. اگر به تماشای یک فیلم ایرانی نشسته‌اید سعی کنید آن را با زیرنویس انگلیسی یا دوبله انگلیسی تماشا کنید. با این کار سرعت ریدینگ خود را بالا می‌برید.

تقویت مهارت خواندن انگلیسی

نحوه تقویت مهارت خواندن زبان انگلیسی

تقویت رایتینگ

مهارت رایتینگ انگلیسی اغلب دشوارترین مهارت برای زبان‌آموزان زبان انگلیسی است. گاهی نوشتن به زبان مادری هم می‌تواند وقت‌گیر و سخت باشد. به همین جهت برای تقویت مهارت Writing تنها دانش زبان کافی نیست و مثل هر مهارت دیگری احتیاج به تمرین هم دارد.

سوالات متداول FAQ

روش هایی مانند گوش کردن به پادکست، رادیو، اخبار و فیلم وجود دارد که موثرترین آنها تقویت لیسنینگ با فیلم است.

بهترین راه تقویت مکالمه زبان انگلیسی ، تماشای فیلم و سریال و استفاده از تکنیک shadowing است.

مانند هر مهارت دیگر، برای تقویت مهارت صحبت کردن، باید بیشتر صحبت کنید. با بیشتر و بیشتر صحبت کردن، اعتمادبه‌نفس شما افزایش پیدا می‌کند، اشکال‌های خود را پیدا می‌کنید و می‌توانید آن‌ها را رفع کنید.  

از بهترین پادکست ها برای یادگیری زبان انگلیسی می توان  TED، BBC 6 minutes VOA , British Council را نام برد.

تکنیک سایه یا shadowing یک روش بسیار جالب و البته موثر در تقویت مهارت اسپیکینگ است.تکنیک شدوینگ یعنی هرچه می‌شنوید همان را دقیقاً تکرار می‌کنید و سعی می‌کنید که تغییرات صدا، آهنگ صدا، حالات روحی گوینده و حتی حرکات بدنی گوینده را تقلید کنید. 

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • چند تا از فیلم ها و سریال هایی که با لهجه بریتیش صحبت میکنند رو میشه معرفی کنید؟

  • سلام
    من رشته دانشگاهیم آموزش زبان انگلیسی جدیدا” دارم میرم هیچ کلاسی هم قبلش نرفته بودم استاد ها وارد میشن همه رو از دم انگلیسی درس میدن نمیدونم میتونم درسها رو پاس کنم هیچی متوجه نمیشم ب نظرتون چیکارباید بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید