سبد خرید 0

معرفی سریال Person of Interest

مظنون سریالی آمریکایی و هیجان انگیز با امتیاز 8.4/ 10،  که در آن یک مامور سابق سیا با نام جان ریس که تصور میشه مرده با یک شخص نابغه تشکیل یک تیم می دند تا با کمک هم عدالت رو اجرا کنند. اما این دو نفر فراتر از قانون عمل می کنند و به روش های خاص خودشون خواهان به دام انداختن مجرمان و تبهکاران حقیقی هستند.

سریال تلویزیونی مظنون به انگلیسی با نام Person of interest شناخته می شه. این سریال چندین قسمت داره و در چند فصل تولید شده. شاید جالب باشه بدونید مظنون در شهر نیویورک و در کشور ایالات متحده ساخته شده.

در مجموع سریال مظنون یا Person of interest در 5 فصل و 103 قسمت پخش شد.این فیلم در شبکه معروف سی بی اس آمریکا به نمایش گذاشته شد و در فاصله سال های 2011 تا 2016 بینندگان فراوانی هم داشت. این سریال توسط آقای جاناتان نولان ساخته شده که یک نویسنده، تهیه کننده، و کارگردان انگلیسی آمریکایی هست و در سال 1976 در لندن پایتخت انگلیس متولد شده. سریال مظنون یکی از بر جسته ترین کارهای جاناتان نولان هست که برای شبکه سی بی اس آمریکا تولید شد. اما این تنها سریالی نیست که توسط جاناتان نولان تولید شده. جاناتان نولان در تولید سری تلویزیونی Westworld هم نقش فعالی داشته که از سال 2016 تا حالا در شبکه معروف تلویزیونی اچ بی او آمریکا در حال پخش هست. جالبه بدونید که جاناتان نولان برادر کریستوفر نولان هست و با جان نولان هم رابطه خویشاوندی نزدیکی داره. ایما توماس هم از نزدیکان جاناتان نولان محسوب میشه که همسر کریستوفر نولان برادر جاناتان و از تهیه کننده های انگلیسی موفق در عرصه سینما و خالق محصولات متعدد سینمایی مثل بت من (Bat Man)  همینطور فیلم بین ستاره ای (INTERSTELLAR) هست.

حالا که با خالق سریال مظنون و سابقه خانوادگی اون بیشتر آشنا شدید، برای این که شما را با فضای حاکم بر سریال مظنون آشنا کنیم، شما را به آغاز فصل اول می بریم. شما در فصل اول این سریال و قبل از شروع داستان، جملات زیر رو خواهید شنید که توسط هارولد فینچ گفته شده اند:

“همه شما تحت نظر هستید. حکومت دارای یک سیستم سری است: یک ماشین که همه ساعات شبانه روز شما را تحت نظر دارد. من از این حقیقت آگاه هستم، زیرا من ماشینی را ابداع کرده ام که مرا از این حقیقت آگاه کرده است. من این ماشین را برای شناسایی عملیات تروریستی ساختم، اما او قادر است تا همه چیز را ببیند و لغزش ها و جرایم مردم عادی را نیز می بیند. هر چیزی را که دولت غیر عادی تشخیص دهد توسط این ماشین قابل تشخیص است. اما آن ها (دولتمردان) کاری نمی کنند. برای همین خودم تصمیم گرفتم تا کاری بکنم و برای این کار به کمک شخصی دیگر نیاز داشتم. کسی که توان مداخله و ممانعت از وقوع جرم را داشته باشد. اما به دلیل این که دولت به دنبال مان بود، مخفیانه کار کردیم. برای همین هم شما هرگز ما را نخواهید یافت. اما قربانی ها و مجرمان بدانند  که ما آن ها را خواهیم یافت.”

به طور حتم اگر شما علاقه مند به فیلم های جنایی و علمی باشید، مشاهده این سریال برای شما فرصت خوبی هست تا هم خودتون رو سرگرم کنید و هم به ارتقای مهارت های دو گانه شنیداری و گفتاری خودتون در زبان انگلیسی کمک کنید.

شخصیت های کلیدی سریال مظنون

در سریال مظنون یک برنامه نویس میلیاردر نقش فعال داره. این برنامه نویس نابغه هارولد فینچ نام داره که در ابتدای متن جملات ابتدای فیلم که توسط او بیان شده رو ذکر کردیم. نقش هارولد فیلد رو مایکل امرسون بازی می کنه. مایکل امرسون یک بازیگر مشهور آمریکایی هست که در سال 1954 متولد شده و به دلیل ایفای نقش در سریال لاست شهرت زیادی کسب کرد. مایکل در فیلم the practice هم در نقش هینکس قاتل ایفای نقش کرده و در زندگی حرفه ای خودش بارها تونسته جوایز متعددی هم کسب کنه. ایفای نقش در محصولاتی مثل the journey , the imposters , ready? Ok! و بازی با قلب، به عشق مسابقه و افسانه زورو از مهم ترین فعالیت هایی هست که مایکل امرسون در طول دوره حضور خودش در سینما بر عهده گرفته.

مایکل که در نقش فینچ در سریال مظنون بازی می کنه. با نام کامل هارولد فینچ شناخته میشه و یک هکر محسوب میشه که به دلیل گوشه نشینی خیلی ها تصور می کنند که مرده. اما در واقع هارولد همون کسی هست که توسط دولت فدرال مسئول توسعه یک برنامه کامپیوتری شده بود. علی رغم محدودیت هایی که برای هارولد به وجود اومد، اون موفق به راه اندازی دستگاهی با توانایی بالا میشه که از هوش مصنوعی استفاده می کنه. این دستگاه با نام ماشین شناخته میشه و می تونه عملیات تروریستی و تبهکارانی که این گونه عملیات ها را برنامه ریزی می کنند شناسایی کنه.

شخصیت کلیدی دیگه در سریال مظنون که در ابتدای متن مورد اشاره قرار گرفت جان ریس (John Reese) هست که به عنوان نیروی ویژه در خدمت سازمان جاسوسی ایالات متحده یعنی سیا بود. تصور می شه که جان ریس در طی یک عملیات ویژه در چین مرده باشه. اما در واقع جان به دلیل از دست دادن کسی که عاشقش بود الکلی شده. شخص مورد علاقه جان در یک تصادف رانندگی از دنیا رفته که این باعث شده اون به یک شخص خیابان گرد و الکلی تبدیل شه. اما در سریال مظنون می بینید که جان به دلیل مهارت هایی که داشت، توسط هارولد انتخاب می شه تا با تبهکاران مبارزه کنه.

به دلیل مبارزه هایی که جان با افراد تبهکار می کنه و به علاوه به دلیل دخالت های اون در کارهای پلیس و کت و شلواری که داره، از جان در سریال مظنون با نام مرد کت و شلوار پوش یاد میشه و هم تبهکاران و هم پلیس به نحوی با جان ریس دشمن هستند و در صدد از بین بردن اون یا ایجاد موانع مختلف هستند. نکته آخر هم این هست که نقش جان ریس رو آقای جیمز کاویزل بازی می کنه.

یکی از نقش های اصلی سریال مظنون جاس کارتر هست. جاس اول فکر می کنه جان ریس آدم بدی هست و می خواد جان رو دستگیر کنه. اما در ادامه سریال مظنون متوجه میشه که جان هریس و همکارش هارولد آدم های خوبی هستند و می خواند جلوی تبهکاران رو بگیرند. جاس در ادامه سریال به تیم جان و هارولد کمک می کنه تا بهتر به اهداف خودشون برسند. جاس کارتر  در واقع یک کاراگاه توی اداره پلیس نیویورک هست. نقس جاس کارتر رو تراجی پی هنسون بازی می کنه.

شخصیت تاثیر گذار دیگه در سریال مظنون، لایونل فاسکو هست که بر خلاف جاس یک کاراگاه فاسد اداره پلیس هست. آقای کوین چاپمن کسی هست که نقش لایونل فاسکو رو بازی می کنه. لایونل هم در ادامه سریال تغییر می کنه و به تیم جان و هارولد ملحق میشه.

سریال مظنون یک بازیگر ایرانی هم داره. این بازیگر سارا شاهی هست که در دوران کودکی خود پدرش رو از دست میده و یک بازیگر حرفه ای در این سریال محسوب میشه. توجه داشته باشید که سارا شاهی در نقش ثمین شاو در سریال مظنون بازی می کنه.

روت یکی از شخصیت های سریال مظنون هست که با استفاده از اطلاعات شخصی افراد از اونها باج گیری می کنه. روت در واقع یک هکر هست و قصد داره ماشین ساخته شده توسط فینچ رو به دست بیاره.

شخصیت های دیگری هم در سریال مظنون هستند که می تونید با مشاهده اون با این افراد هم آشنا بشید. اگر خواهان این هستید که بدونید اصلا چرا سریال مظنون ساخته شد و چه انگیزه ای  پشت ساخت سریال بود با ما همراه باشید.

انگیزه ساخت سریال مظنون

شاید بدونید که فضای جامعه آمریکا بعد از حملات یازده سپتامبر امنیتی شده بود و دوربین های زیادی در سطح شهر نیویورک نصب کرده بودند. دولت با توجیه جلوگیری از عملیات تروریستی، بسیاری از مکالمات رو شنود می کرد. در این فضا نیاز به ساخت محصولاتی که بتونند این فضا رو به تصویر بکشند حس میشد. سریال مظنون با توجه به این فضا قصد داره تا اشراف اطلاعاتی دولت آمریکا روی عملکرد شهروندان رو به نمایش بگذاره و حتی بیش از این قصد داره تا رصد زیر ساخت های ارتباطی در کل دنیا توسط دولت آمریکا رو که بر پایه استفاده از هوش مصنوعی هست رو به به بیننده ها نشون بده.

با توجه به این که سریال مظنون پاسخی به نیاز شهروندان آمریکایی به آگاهی از آن چه در جامعه آن ها از نظر اطلاعاتی میگذره هست، شاید تا حد زیادی تونسته باشه در این کار موفق بشه.

استقبال بسیار بالا از سریال مظنون رو می توان در اثر استفاده از این رویکرد در ساخت سریال مظنون دونست که موفقیتی برای سازندگان سریال محسوب میشه. اگر مانند شهروندان آمریکایی، شما هم خواهان این باشید که بیشتر در مورد هوش مصنوعی و روش های کنترل شهروندان بدونید، مشاهده سریال مظنون به شما هم کمک می کنه تا قدمی هر چند کوچک در راه آشنایی با روش های اطلاعاتی و امنیتی برای تحت نظر گرفتن فعالیت های شهروندان کسب کنید.

فصل های سریال مظنون

سریال مظنون که با نام مرد تحت نظر نیز شناخته می شه همان طور که گفته شد دارای 5 فصل هست. ما در این بخش تعداد قسمت های هر فصل و زمان به نمایش در آمدن اون ها رو برای شما ذکر می کنیم.

شاید جالب باشه که بدونید فصل های اول تا سوم سریال مظنون بیننده های بیشتری داشت. به خصوص فصل دوم بیش از همه مورد اقبال بینندگان در ایالات متحده قرار گرفت. این سریال نامزد دریافت جوایز متعددی هم شد که موفق به کسب جوایزی متعددی تحت عناوین بهترین سریال تلویزیونی خارجی، بهترین سریال اکشن، سریال منتخب مردم و بهترین سریال درام بنا بر نظر بینندگان شد. بازیگران این فیلم هم جوایزی به خاطر بازی در این فیلم دریافت کردند. این جوایز در کل نشان دهنده محبوبیت و موفقیت سریال تلویزیونی مظنون هست.

بخش های از سریال مظنون

در این بخش تنها به فراز کوتاهی از سریال مظنون اشاره می کنیم و نکاتی را در مورد اونها بیان می کنیم.

” you’re gonna fly into Beijing.

Diplomatic cover, two weeks to gather intel, then you’re going in.

The laptop has to be handled”

می بینید در این جملات عبارت gonna که یکی از کلمات پر استفاده زبان انگلیسی هست و در زبان محاوره ای کاربرد داره دیده می شه. کلمه gonna از لحاظ گرامری باید going باشد که بسیاری از امریکایی ها در زبان محاوره ای از این کلمه به جای تلفظ درست گرامری استفاده می کنند. نکته دیگه پرواز به پکن یا همان Beijing هست که نشان از فرامرزی بودن سریال مظنون داره. diplomatic cover و gather intel در این جملات بیشتر استفاده های اطلاعاتی داره که با مشاهده سریال های پلیسی و فیلم های امنیتی با معنی اون ها به خوبی آشنا میشید. آشنایی با این اصطلاحات برای کسانی که در مراحل اولیه یادگیری زبان انگلیسی هستند ضرورت چندانی نداره و به نظر ما توجه به نکات گرامری ساده و جملات ساده تر در زمان مشاهده فیلم کفایت می کند.

with extreme caution,”

so no phones.

No network devices of any kind.

This software will exploit

any open communication channel.”

After you secure the package,”

We’ve intercepted unauthorized communications”

“a go-between

for Hezbollah.

Large deposits

into an off-shore account.”

ترجمه بخش هایی از این جملات: “با احتیاط تمام و بدون تلفن یا هر گونه ایزار ارتباطی این نرم افزار می تونه هر شبکه ارتباطی مرتبط با بیرون رو رصد کنه.”

کلماتی مثل large deposits و off shore account که به معنای پس انداز بزرگ و حساب خارجی هست می تونه برای کسانی که خواهان یادگیری اصطلاحات مالی و اقتصادی هستند مفید باشه. حتی این که به جای کلماتی مانند big باید در ترکیب با کلمه deposit از کلمه large استفاده میشه خودش یک نکته هست. این که off shore account به جای foreign account استفاده بشه هم خودش نکته دیگه ای هست.

همه این نکات در مجموع با گوش دادن به بخش های مختلف هر فیلمی می تونه درک بهتری از معنی تک تک کلمات و هم چنین نحوه ترکیب کلمات در زبان انگلیسی ایجاد کنه.

سخن پایانی

سریال مظنون به خصوص با توجه به تعداد زیاد قسمت های خودش می تونه یکی از بهترین سریال ها برای افرادی باشه که خواهان یادگیری زبان انگلیسی به طور جامع هستند. از نظر ما به خصوص برای کسانی که در رده های سنی بالاتر قرار دارند و آشنایی نسبی با زبان انگلیسی دارند، مشاهده سریال مظنون بسیار مفید هست و برای همین در وقت های آزاد دیدن این سریال، به عنوان یکی از بهترین راه ها برای ارتقای مهارت های مرتبط با زبان انگلیسی، توصیه میشه.

میزان پیشرفت خواندن شما

آنچه در این مقاله می خوانیم
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://fispik.ir/?p=24939